Mededelingen 26 April i.v.m. Corona

Beste dorpsgenoten,

Door de Coronacrisis ziet het programma voor Koningsdag en 4 mei er anders uit. Hierover dit bericht, inclusief de landelijke vlaginstructies. Verder enkele mededelingen vanuit het bestuur.

Woningsdag
Landelijk is het initiatief gekomen voor een alternatief programma van Koningsdag. Het heeft de toepasselijke titel Woningsdag meegekregen. Op onderdelen sluiten we hier graag bij aan, hopelijk u ook.

Vanaf 06.19 uur
Vanaf zonsopgang in heel Nederland vlag en wimpel voor de Koning en voor elkaar. De vlag gaat mede uit voor al die mensen die Nederland op de been houden. En om wat kleur te brengen in donkere tijden.
09.45-10.00 uur
Klokgelui in geheel Nederland. De kerkklokken in Almen zullen ook luiden als teken van verbinding tussen vreugde en verdriet.
10.00 uur
Nationale Aubade. Vanuit deuropeningen en tuinen zingen of spelen we het Wilhelmus.
16.00 uur Nationale Toost.
De Nationale Toost wordt in heel Nederland tegelijkertijd uitgebracht door iedereen – op de gezondheid van iedereen. In huis, op de gang of in de keuken, op het balkon of dakterras, in je voor- of achtertuin, het maakt niet uit … schenk in en hef het glas!

Dodenherdenking op 4 mei
Ook is een alternatieve invulling van de plechtigheid op 4 mei uitgewerkt. Net zoals er op 2 april een eerbetoon gebracht werd bij het monument aan de Dorpsstraat zal dit een plechtigheid zijn zonder publiek. Een bloemstuk wordt gelegd bij het monument op de begraafplaats, de Taptoe wordt geblazen en er is een gedicht en muziek. Samengevat een korte, maar plechtige en besloten ceremonie. Hiervan wordt een filmopname gemaakt die vervolgens via Facebook en de ADI (Youtube) verspreid wordt.

Vlaginstructie

Onderstaand lezen jullie de vlaginstructie zoals die voor Koningsdag en 4 en 5 mei van toepassing is. De instructie van 4 mei is aangepast, de andere twee niet.

Koningsdag 27 april 2020 (niet aangepast)
Nederlandse vlag met wimpel.  De hele dag, van zonsopgang tot zonsondergang, in top.

4 mei 2020 (aangepast)
Nederlandse vlag hangt op 4 mei de hele dag, van zonsopgang tot zonsondergang, halfstok.

5 mei 2020 (niet aangepast)
Nederlandse vlag hangt op 5 mei de hele dag, van zonsopgang tot zonsondergang, in top.

Almens Feest en contributie
Tenslotte, deze week werd bekend dat de beperkingen rondom evenementen is verlengd tot 1 september. Dat brengt ons de duidelijkheid die we misschien al vreesden. En weten we dat het Almens Feest in 2020 niet door kan gaan.  In een extra ADI-bericht en de aankomende Almenak zullen we hierover verder schrijven.
De inning van de contributie van de Oranjevereniging zal eind mei wel plaatsvinden, zoals u dat gewend bent. Ondanks dat alle activiteiten zijn geannuleerd hebben wij wel te maken met de nodige kosten. Ook zijn met enkele partijen/leveranciers afspraken gemaakt over vooruitbetalingen. Wij rekenen weer op uw (financiële) steun!

Namens het bestuur van Oranjevereniging “Ons Vorstenhuis”,

Bart Ruiterkamp