Woningsdag 2021, 4&5 mei

Beste dorpsgenoten,

Door de Coronapandemie ziet het programma voor Koningsdag en 4 mei er opnieuw in aangepaste vorm uit. Hierover dit korte bericht, inclusief de landelijke vlaginstructies.

Woningsdag 27 april
Helaas is dit jaar Koningsdag ook weer Woningsdag geworden. Dus helaas geen gezelligheid midden in het dorp, daarom dagen we jullie uit om er thuis wel iets moois van te maken!

In de avond om 20:00 maken we de gekste, leukste, mooiste of muzikaalste van het dorp bekend. Dit kan van alles zijn, spiekersloan, straattekenen, een serenade of een andere waanzinnige act, bedenk iets te geks!

Het programma Woningsdag :

Vanaf 06.23 uur
We vragen iedereen deze dag vanaf zonsopgang vlag en wimpel uit te steken. Voor de jarige koning én voor elkaar.

09.45-10.00 uur
Klokgelui in geheel Nederland. De kerkklokken in Almen zullen ook luiden als teken van verbinding.

10.00 uur
Nationale Aubade. Vanuit deuropeningen en tuinen zingen of spelen we het Wilhelmus.

16.30 uur Nationale Toost.
De Nationale Toost wordt in heel Nederland tegelijkertijd uitgebracht door iedereen – op de gezondheid van iedereen. In huis, op de gang of in de keuken, op het balkon of dakterras, in je voor- of achtertuin, het maakt niet uit … schenk in en hef het glas! Natúúrlijk doen we allemaal weer mee, want toosten doe je samen!

Dodenherdenking op 4 mei
Ook is een alternatieve invulling van de plechtigheid uitgewerkt. Net als afgelopen jaar zal de plechtigheid op 4 mei zonder publiek zijn. Een bloemstuk wordt gelegd bij het monument op de begraafplaats, de Taptoe wordt geblazen en er is een gedicht en muziek. Samengevat een korte, maar plechtige en besloten ceremonie. Hiervan wordt een filmopname gemaakt die vervolgens via Facebook en de ADI (Youtube) verspreid wordt.

Vlaginstructie
Onderstaand lezen jullie de vlaginstructie zoals die voor Koningsdag en 4 en 5 mei van toepassing is. De instructie van 4 mei is, net als in 2020, aangepast, de andere twee niet.

Koningsdag 27 april 2020 (niet aangepast)

Nederlandse vlag met wimpel.  De hele dag, van zonsopgang tot zonsondergang, in top.

4 mei 2020 (aangepast)

Nederlandse vlag hangt op 4 mei de hele dag, van zonsopgang tot zonsondergang, halfstok.

5 mei 2020 (niet aangepast)

Nederlandse vlag hangt op 5 mei de hele dag, van zonsopgang tot zonsondergang, in top.

het bestuur van Oranjevereniging “Ons Vorstenhuis”